Creepy Crawlers, Loi Kratong, en nog VEEEEEl Meer - Reisverslag uit Nakhon Pathom, Thailand van Helmie Lith - WaarBenJij.nu Creepy Crawlers, Loi Kratong, en nog VEEEEEl Meer - Reisverslag uit Nakhon Pathom, Thailand van Helmie Lith - WaarBenJij.nu

Creepy Crawlers, Loi Kratong, en nog VEEEEEl Meer

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Helmie

13 November 2008 | Thailand, Nakhon Pathom



Pfff, ik heb weer een druk dagje op het lab erop zitten. Mijn werk gaat niet zo voor de zon meer, roxan is al een week klaar met de monsters en de laatste 20 monsters van mij lukken maar niet. Maar ja, morgen naar Phuket dan kan ik lekker weer ontspannen.

Vorige week donderdag zijn we naar Khao Arungai Wildlife Sanctuary geweest. Dit park ligt tegen de Cambodiaanse grens aan (dus we hebben bijna alle uithoeken gehad van Thailand op het zuiden na straks). Dit was het minst leuke bezoekje, ze waren hier heen gegaan om toesteming te krijgen voor het verzamelen van monsters, dus wij hebben ons voornamelijk heel erg lopen vervelen (en in totaal 18 uur auto, waarvan 3 uur in de file in bangkok op de terugweg).
Wat dan wel de moeite waard was, was de nachtsafari. Ze hadden tuinstoeltjes in een grote gele open vrachtwagen gezet en we konden dan zitten. Het was ijskoud, maar in totaal hebben we 3 slow lori’’s, een 2m lange Burmese python, een gifgroene viper in een boom, een uil, een hoop samba deer en wel een wilde olifant!! Ofwel Chiaang! :D (net toen ik het eigenlijk had opgegeven. ) De omgeving was wel mooi we hadden een huisje dat uitkeek over een meer en ’s ochtends ben ik nog in mijn eentje erop uitgetrokken om vogels te gaan spotten met mijn verrekijker. Ik ben toen tot de andere kant van het meer gelopen en heb een hoop vogels gezien, waaronder de Kingfisher en andere tropische vogels. Bij het ontbijt was er een Amerikaans meid die onderzoek deed naar Dolls, ofwel de Aziatische wilde hond. Maar ze was nu al 2 jaar bezig en ze had ze alleen nog maar een keer op camera gezien (heel frustrerend dus.).

Maandags zijn we naar Phu Kieo Wildlife Sanctuary gegaan (een van de twee parken waar we onze monsters verzameld hebben. Om 6:30 vertrokken we al gapend met het busje. Eerst naar Bangkok en uiteindelijk waren we rond 18:00 bij het wildlife park. Phu Kieo ligt 600 km boven Nakhon Pathom, in Noord Thailand. In dit park hebben ze een ander soort hert geherintroduceerd. Namelijk de Hog deer, dit zijn de kleinste hertjes in Thailand en het zijn echt leuke beestjes. Ze zijn begonnen met een populatie van 20 hertjes en in tegen stelling tot de Eld’s deer is deze populatie nu uitgegroeid tot wel 120.
Na onze maaltijd, (die voor mij uiteraard bestond uit ei en een hele verzameling aan takjes waarvan ik niet wist dat ik die ook nog echt zou kunnen opeten). Echt ik voelde me echt net een Hog deer. Maar goed, het was te eten hoor ;). Om 21 uur ging al het licht uit. Nou in Noord Thailand is het op het moment echt koud, het was 14 graden om 19:00 en het is nog een heel stuk afgekoeld. Mijn deken zat onder de bloedvlekken (gadver) dus ik had nog net voor het licht uitging om een nieuwe deken gevraagd, maar ik had eigenlijk nog een extra deken moeten vragen. De volgende ochtend werden we met de geluiden van vogels en gibbons gewekt en heb ik een ijskoude douche genomen, brr (roxan en Suthathip hadden de vorige avond een douche gepakt in een ander huisje waar wel warm water was, maar ik zag dat het al kwart voor negen was en dacht dat ik het toch niet zou redden om te kunnen douchen).
Eerst hebben we hertjes lopen spotten, en na het ontbijt zijn we met de pickuptruck het bos ingereden. Ook dit keer was dit weer een heel avontuur. We moesten dit keer op het randje zitten en dat was best gaaf alhoewel je er wel veel meer krassen en blauwe plekken van krijgt van alle Naams (spikey plants) en takken, in onze pickuptruck zaten we namelijk met 14 man! En allerlei zagen en hamers etc om de bruggen op de weg naar de plaats waar ze een nieuwe lading hog deer willen gaan vrijlaten te maken.
Uiteindelijk hebben we gezien hoe ze een brug hebben gemaakt en een keer hebben ze een half uur bomen lopen zagen die over de weg gevallen waren.
Uiteindelijk kwamen we bij de brug aan die was weggespoeld tijdens het regenseizoen, deze konden we niet meer met de pickup truck oversteken. Daarna was het nog 3 km lopen door smerige modder met een gigantische hoeveelheid bloedzuigers die je gewoon over je benen omhoog zag kruipn. Brr. Gelukkig hadden we van de rangers van die oversokken gekregen, toen we bij het rangerstation kwamen heb ik er een stuk of 15 van mijn broek, schoenen en oversokken kunnen trekken. Brr Echt zo smerig. Brr.
Na de lunch gingen we nog “”even”” het gebied waar ze de hog deers wilden uitzetten inspecteren. Wij dachten ow dan gaan we wel mee. Misschien zien we nog wel wat. Nou wij volgen de ranger. Moesten we even doorheen, nou ja uiteindelijk hebben Roxan en ik 2 uur lang door het gras gelopen, wat meer een moeras was, met soms tot kniediep water. Naam maa, zei de ranger (ofwel veel water). Uiteindelijk hebben we op het einde een samba deer weg zien schieten uit het gras. Daarna moesten we weer terug banjeren, mijn trouwe bergschoenen van 6 jaar oud, vonden dit helaas niet zo fijn, de zool begint een beetje erg los te zitten. Maar nee, ik vond het geweldig hoor, heerlijk lopen door het bos. En geen bloedzuigers dit keer. Nadat we weer teruggekeerd waren, gingen we weer in de pickuptruck terug, af en toe moesten we een aanvallende bloedzuiger eruit gooien. Ik had er vijf en uiteindelijk pakte ik er een op en die zoog zich vast aan mijn vinger, heel fijn, maar die kreeg ik (groot vermaak van de rangers) niet meer van mijn vinger af, dus ik toen maar heel lief mijn vingertje uitgestoken zodat een van de rangers hem van mijn vingertje kon aftrekken. Heel fijn.
De inschatting was dat we om 14:00 wel weer terug zouden zijn en dan nog naar Bangkok zouden gaan, maar door ons tripje over het gras/waterland was het al 15:00 tegen de tijd dat we terug gingen.
Onderweg gingen we nog door zo’n gat in de weg heen dat we een lekkende band kregen. Psjt Psjt, hoorde je iedere keer, dus iedereen keek een beetje bezorgd, ze hebben hem twee keer bijgevuld en de derde keer toen hij dan toch echt helemaal leeg was, hebben ze nog een band lopen verwisselen (300 m voordat we bij de echte weg waren. ) Ook heb ik veel thais geleerd, zoals Chan pen naksuuksaa satawat pe (ik ben een diergeneeskunde student), klok kijken, Chan choop chiaang Bia (I like Chiaang bier). Chan hen mua saai haa toa Saai (ik heb vijf hog deer gezien aan mijn linkerkant). Etc. Etc. Maar niemand verstaat ons behalve de mensen die het ons leerden, de rest kijkt ons heel raar aan ;)

’s Avonds bij het eten zagen we een westers meisje binnenkomen, die uiteraard een Nederlandse was en bij ons op de faculteit in het ethologie centrum werkte met de Java-apen. Hier deed ze een studie naar makaken en hebben we nog 1,5 uur apenverhalen gehoord met een diashow. Heel leuk. Uiteraard kom je weer een Nlder tegen in de middle of nowhere ;).

Deze nacht was nog kouder dan de eerste, ik heb met zo’n beetje al mijn kleren aangeslapen en mijn V.D.U. trui uiteraard, want ik heb verder geen jas of iets bij. Dat wordt nog wat als we naar Chiang Mai gaan over een paar weken. Waar de gemiddelde temperatuur overdag nu 10 graden is (ons boekje zei 20 namelijk). Hoezo global warming, thailand gaat een van de koudste winters tegemoet.

De volgende ochtend heb ik weer gebikkeld door te douchen met het ijskoude water.
De planning was om om 10 uur te vertrekken naar Bangkok, maar Suthatip moest nog monsters verzamelen en de staf was pas terug om 10 uur (heel handig). Roxan en ik hebben ons toen vermaakt met de tamme Samba herten die hier rondlopen en uiteindelijk hebben we samen met de professor nog zo’’n 30 teken van een van de Samba herten af lopen plukken. De prof. Dacht dat wij die dan wel voor prof. Jongejans konden meenemen, en anders kan Jacqueline er nog wel wat mee of niet ;)

Na weer 8 uur in de auto hebben gezeten (wat een hel zeg, je krijgt echt een heel ander idee van afstanden zo). Waren we om kwart over 8 weer terug op de campus. Gister was het festival Loi Kratong in volle gang. Tijdens dit festival vragen ze om vergiffenis voor het vervuilen van het water, en laten ze drijvende bloemstukken met wierook en kaarsjes op het water los. Heel mooi, ook wij hebben een offering gemaakt. Bij de grote markt werden we plotseling van alle kanten omsingeld door de thaise studenten die mee waren met de Japanners en moesten we proberen om baths in een potje dat in een waterbak stond te gooien (wat uiteraard dus niet te doen is). En daarna hebben we nog meegedaan met een potje Bingo, maar ook hier hadden we weinig geluk bij.


Nou dat was het weer, een beetje onsamenhangend, maar ben eigenlijk heel moe, vandaag van 9:30 tot 19:00 op het lab gezeten, dus ja... beetje jammer. En morgen dan om 6:00 met het busje voor onze strandvakantie. Voor foto’s moeten jullie trouwens even naar Roxans site gaan, heb geen tijd gehad om ze te uploaden en mijn camera doet het nog steeds niet. (roxanrutten.waarbenjij.nu)


  • 13 November 2008 - 15:31

    Theo:

    Hai helmie,

    weer leuk afzien, alhoewel ik dat leuk relatief ga vinden. Maar zonder gekheid, lijkt me een geweldige tijd die jij daar doormaakt. ben alleen benieuwd wat jullie nog kunnen gaan bezoeken

    groetjes en veel plezier in phuket.

    groet theo

  • 13 November 2008 - 15:41

    Marise:

    Haha, wat een avonturen allemaal. Hoop dat je wel eenbeetje aant genieten bent van al die tripjes, ook al pakt het soms wat anders uit. Hier zijn we druk bezig met voorbereidingen voor het weekend (we al hebben veel leuke ideeen) en druk met de tentamens. Verder gaat het zijn gangetje. Mocht er iets zeer spannends gebeuren, laat ik het utieraard direct weten. Oh, maandag hebben we eerstejaars bowlen!

    Dikke kus,
    Marise

  • 13 November 2008 - 15:41

    Marise:

    Haha, wat een avonturen allemaal. Hoop dat je wel eenbeetje aant genieten bent van al die tripjes, ook al pakt het soms wat anders uit. Hier zijn we druk bezig met voorbereidingen voor het weekend (we al hebben veel leuke ideeen) en druk met de tentamens. Verder gaat het zijn gangetje. Mocht er iets zeer spannends gebeuren, laat ik het utieraard direct weten. Oh, maandag hebben we eerstejaars bowlen!

    Dikke kus,
    Marise

  • 13 November 2008 - 15:41

    Marise:

    Haha, wat een avonturen allemaal. Hoop dat je wel eenbeetje aant genieten bent van al die tripjes, ook al pakt het soms wat anders uit. Hier zijn we druk bezig met voorbereidingen voor het weekend (we al hebben veel leuke ideeen) en druk met de tentamens. Verder gaat het zijn gangetje. Mocht er iets zeer spannends gebeuren, laat ik het utieraard direct weten. Oh, maandag hebben we eerstejaars bowlen!

    Dikke kus,
    Marise

  • 13 November 2008 - 15:42

    Marise:

    Hmmm...vage computer...nou ja, driemaal is scheepsrecht!

  • 13 November 2008 - 18:00

    Jacqueline:

    ja kom maar op met die teken!!! weet alleen niet hoe je ze mee gaat smokkelen, toch niet in je bagage? (stel dat die dingen eitjes krijgen, die larfjes zijn zo klein dat ze door alle gaatjes heen kunnen

  • 13 November 2008 - 23:09

    Rik En Stef:

    Je maakt wel allemaal spannende tochten, klinkt goed en de blauwe plekken herstellen wel weer in Phuket.
    Ga genieten van je vakantie

    liefs Rik en Stef

  • 17 November 2008 - 15:25

    Angela En Marian:

    Wooow,- wat een avonturen daaro.
    is toch wat anders tegen komen, bloedzuigers,teken van herten , etc.
    het enigste uitgestorven ras wat wij in het park tegen komen is een poedel van king size formaat, net effe wat anders. maar het lijkt me echt te gek om dat alles mee te maken en te zien. neemt niemand meer van je af, al die belevenissen.
    geniet er van.
    Groejes vanuit oss
    angela/marian/jochem en lucas.

  • 24 November 2008 - 21:11

    Gerwin:

    heey helmie, wat lief van je dat je een kaartje stuurde voor mijn verjaardag. ik hoop dat je nog veel leuke dagen daar hebt.
    Gr. gerwin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Nakhon Pathom

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 December 2008

Laatste nacht in Bangkok

13 December 2008

Back in Bangkok

11 December 2008

Chiang Rai, voor aapjes spelen, thai food &veearts

04 December 2008

Arme Veearts

01 December 2008

En de vakantie is begonnen!!
Helmie

Actief sinds 12 Aug. 2008
Verslag gelezen: 150
Totaal aantal bezoekers 77612

Voorgaande reizen:

24 November 2018 - 15 December 2018

Uganda, Pearl of Africa

12 September 2015 - 06 Oktober 2015

Theo en Helmie in Peru

16 December 2013 - 20 April 2014

Helmie goes Kiwi

14 September 2012 - 11 Oktober 2012

Het Polska avontuur

28 September 2011 - 26 Oktober 2011

Roadtrip van Calgary naar L.A.

15 November 2009 - 16 December 2009

Costa Rica

29 Augustus 2008 - 18 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: