Thee en Tempels - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Helmie Lith - WaarBenJij.nu Thee en Tempels - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Helmie Lith - WaarBenJij.nu

Thee en Tempels

Blijf op de hoogte en volg Helmie

21 December 2013 | Taiwan, Taipei

Na mijn bergbeklimavontuur ben ik nog Taipei in gegaan naar de Shilin night market. Een grote verzameling van kraampjes met van alles en nog wat. En op veel plekken werd er gerookte inktvis op een stokje verkocht en dat stinkt. GADVERDAMME, je kon het gewoon ruiken vanaf 100 meter afstand. Het ruikt een beetje alsof je in een overvolle varkensstal staat. In ieder geval niet aantrekkelijk, dus ik wilde het ook niet proberen. Ik durfde ook niet zo goed van de kraampjes te eten en uiteindelijk heb ik maar een soort van broodje met kaas genomen. In het midden van de markt was een tempel gebouwd. Dit was de eerste tempel die in gebruik was die ik zag, met blingbling overal en veel draken.

19-12-2013:

Vandaag had ik weer geen zin om te gaan slenteren door de stad. Taipei is een drukke stad met een prima metrostelsel, dus je bent binnen een uurtje buiten de stad. Ik ben daarom richting Taipei Zoo gereden dat in de heuvels ligt. Van daaruit heb ik de gondola genomen richting Maokong. De gondola had een doorzichtige ondergrond waardoor je ook naar beneden kon kijken. Helaas zorgde ook vandaag de bewolking voor een wat beperkter uitzicht, maar het was nog steeds fantastisch. Je ging over 3 heuvelrijen heen tot je op 600 meter hoogte uitkwam in Maokong. Maokong betekend cat holes. Vroeger werd hier veel thee gegroeid. Nu is het meer toeristisch geworden na de komst van de gondels. Bovenaan begon het weer te regenen, gelukkig niet zo erg als de vorige dag. Ik ben toen naar de The Tea Master Chang Nai Miao Memorial Hall gelopen en hier werd ik welkom geheten door een heel lief vrouwtje, wie de vrouw was van de achterkleinzoon van een beroemde thee master (naar wie het museumpje verhuisd was. Eerst mocht ik een paar theesoorten proeven, vervolgens was er boven een museumhalletje over de geschiedenis van thee in Taiwan. Toen ik weer beneden kwam was haar man voor een klant een soort van officiële theeproeverij aan het houden. En ik mocht gezellig mee ruiken en proeven. Ik mocht helaas van hun geen foto maken, maar het was echt een hele bijzondere gebeurtenis. De thee werd afgebroken van een thee in de vorm van een paddenstoel en in een ieniemienie theepotje geplaatst, vervolgens werd er kokend water opgegooid. Er was dan een langwerpig kopje dat verwarmd werd en waar dan de thee vervolgens werd ingegoten en vervolgens werd dit weer in een schaaltje gedaan. Je kon dan de thee ruiken in het langwerpige kopje en proeven in het schaaltje. Als dan het kopje was afgekoeld veranderde de geur en het vrouwtje zei dat je die geur dan nog een dag kon ruiken. Ik heb toen van verschillende dagen de thee geproefd en enkele verschillende soorten. Heel leuk.
Daarna ben ik wat gaan wandelen en heb ik een trail gevolgd naar een niet heel bijzonder tempeltje (Zangshan tempel) en vervolgens via de camphor trail langs de theeplantages (nog steeds in de regen). Daarna ben ik gaan lunchen en heb een soort broodje bapao op.
Hierna heb ik de gondola naar een heuveltop lager genomen naar de Shinan tempel. Een van de oudste tempels van Taipei. Echt fantastisch gewoon. Ik kreeg een rondleiding achter de tempel waar alle guardian angels stonden. Het leek gewoon alsof je in de hemel liep met een bewolkte sterrenhemel boven je en een granieten vloer onder je. Ze heeft me mijn guardian angel laten zien van mijn geboortejaar. Hier mocht ik geen foto van maken, maar van de rest van de tempel wel. Toen ik ook de 1e verdieping had ontdekt, was er een soort van mis gestart. Nou ik kreeg zowat de tranen in mijn ogen. Het was zo mooi, zo perfect, zo rustig. Geweldig gewoon. O wat hou ik toch van reizen en andere culturen ontdekken. Je kon vanuit de Shinan tempel verder naar beneden lopen via een overdekte brug naar nog een tempeltje met (normaal gesproken) een fantastisch uitzicht over Taipei.

Na al deze indrukken (en vooral het vele traplopen) waren mijn knieën gebroken, mijn kuiten zo stijf als wat en ben ik heerlijk gaan eten in een Koreaans restaurant. Ik weet nog steeds niet goed wat ik heb gegeten, iets van garnalen en schelpjes in een soort van curry en 750 mL Taiwanese Pineapple Beer en een complementair toetje wat een soort van custardpudding met kruidig sausje was. In ieder geval ontzettend lekker.
20-12-13
Vandaag mijn spullen weer gepakt, en blijkbaar een stuk efficiënter want alles kon in mijn backpack inclusief mijn nieuwe theepotje en thee. Ik heb een heerlijk luie ochtend gehad, beetje foto’s gesorteerd en vervolgens de Confusius tempel/museum. Vervolgens verdwaald en via een wat grotere omweg teruggekomen. Nog over een marktje geslenterd en vervolgens terug naar het hostel. Ik kwam een van de receptionisten tegen en toen zijn we samen beef noodle soep gaan halen bij een shopje. Was erg lekker en vooral ook interessant, met name omdat ik nog alle aderen in het stukje vlees kon herkennen. Vervolgens ben ik bepakt en bezakt naar het station gelopen om vervolgens de bus naar het vliegveld te nemen.
Inmiddels ben ik veilig aangekomen in Auckland,vanmiddag ga ik richting Hamilton en morgen start mijn 1e werkdag alweer!!

  • 21 December 2013 - 21:22

    Laura:

    Yeah! Mijn stoere chick!

  • 21 December 2013 - 21:56

    Mariette:

    Wat al een mooie verhalen Helmie, geniet er verder nog van.
    Groetjes van Ton en mij.

  • 21 December 2013 - 23:27

    Marlou:

    Hey Helmie,

    Veel plezier in Hamilton :) Als je nog wat tips voor uitstapjes nodig hebt, email me... genoeg te doen daar en overal makkelijk te komen met de bussen :)

    Succes :)

    Groetjes Marlou

  • 21 December 2013 - 23:57

    Theo:

    Hai Helmie,

    Weer mooieverhalen en belevenissen

    Toppie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Helmie

Actief sinds 12 Aug. 2008
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 77558

Voorgaande reizen:

24 November 2018 - 15 December 2018

Uganda, Pearl of Africa

12 September 2015 - 06 Oktober 2015

Theo en Helmie in Peru

16 December 2013 - 20 April 2014

Helmie goes Kiwi

14 September 2012 - 11 Oktober 2012

Het Polska avontuur

28 September 2011 - 26 Oktober 2011

Roadtrip van Calgary naar L.A.

15 November 2009 - 16 December 2009

Costa Rica

29 Augustus 2008 - 18 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: