Nog meer operaties! - Reisverslag uit San Rafael, Costa Rica van Helmie Lith - WaarBenJij.nu Nog meer operaties! - Reisverslag uit San Rafael, Costa Rica van Helmie Lith - WaarBenJij.nu

Nog meer operaties!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Helmie

22 November 2009 | Costa Rica, San Rafael

Hallo allemaal,

Pfff, druk druk druk. De tijd vliegt voorbij, het is moeilijk voor te stellen dat het pas zeven dagen geleden is dat we vertrokken zijn uit Nederland. Het gaat hier zeven dagen in de week door. in de weekenden van 9:00 tot 14:00 (ofwel voor ons tot 16:00) en doordeweeks van 9:00 tot 16:00 (ofwel tot half 6 meestal). Vandaag en gister hebben we alle pups behandeld met metronidazol tegen Giardia (wat hier in het drinkwater zit, waardoor bijna alle honden op enig moment besmet raken, wijzelf gelukkig nog niet). Verder hebben we in de afgelopen dagen weer het e.e.a. gecastreerd. De tweede teefpup is gedaan en er is ook weer een poes aan het lijstje toegevoegd. De katers tel ik al niet meer mee, dat stelt niet zo veel voor. We mogen alleen de honden en katten van het asiel zelf castreren. De honden en katten met eigenaren mogen we alleen dichthechten (wat ook leerzaam is.) Vandaag werden drie honden ge-euthanaseerd en mochten wij op een hond alle mogelijke variaties van wondhecht technieken, enucleaties oorreconstructies en exploratieve laparotomie op uitoefenen. Ilka heeft gister al een indrukwekkende pootverwonding dichtgehecht en ik heb vandaag een schouderwond gehecht. Vet gaaf. Ik heb mijn niche gevonden mensen, ik word plastisch chirurg!! Ilka vind dat ook leuk, maar zij noemt het liever trauma chirurgie. Onze rechter duim, heeft het trouwens zwaar te verduren en de callus wordt al zichtbaar (nee, geintje, dat heeft alleen Viktor). Ook zijn Ilka en ik zeer bekwaam geworden in het reinigen van de meest gore gebitjes inclusief het trekken van snijtanden en een kies (door Ilka). Bloederig wederom :P. Het is trouwens chihuahua mania! Vrijdags kwam een chihuahua met barensnood binnen. Het kopje van een VEEL TE GROTE pup stak er al uit. De keizersnede kwam te laat en Louis had dat arme beestjes zo hard laten afkoelen en meer dan een halve liter koud infuus gegeven, waardoor dat arme beestjes toevalleen kreeg. Maar ze leeft nog steeds. Net zoals de chihuahua die vandaag binnenkwam met een gezwollen hoofd omdat de eigenaar die op zijn hoofd had laten vallen. Ook kwam er vrijdagmiddag een chihuahua binnen met een bijttrauma. Toen Louis het beestje openmaakte haalde hij er zowaar een hele rib uit. Toen ik opmerkte hoe het dan zat met het diafragma (wat daar normaal gesproken aanvast zit. constateerde hij een kapot diafragma (=middenrif). Het arme beestje liep al blauw aan en ademde niet meer zo goed. Ik heb hem toen de hele tijd beademd. Toen Louis het allemaal weer bij elkaar gehecht had, bleek dat er nog steeds lucht door een gaatje in de huid kwam. Dat zag er heel grappig uit, maar dat was niet zo mooi. Dus hup, nieuwe snee en dichthechten maar. Het beestje heeft het gered. Maar na een Liter infuus, had deze toch wel wat oedeem in zijn preputium en onder zijn thorax. hmm. afin de tijd zal leren of dat beestje ook de bijbehorende infectie zal kunnen bestrijden.

Naast al dat operatiewerk is er natuurlijk ook nog tijd voor wat ontspanning. We zijn vrijdagavond met Viktor en Louis (de andere dierenarts) naar Heredia gegaan om te eten en te poolen. Het bier stroomde rijkelijk en het poolen ging dan ook niet zo denderend (zelfs bij Ilka niet, die toch de hele avond aan de Zumo di Fruta de Naranja was :P, of zoiets). Onze koelkast heeft het vandaag begeven.... we hopen dat we die vanavond aan de praat krijgen, anders bederft onze goudse kaas. (Iemand tips voor deze linkshandige klussers? de stekker hebben we algecheckt en we kunnen geen gootje ontwaren). Gister hebben Ilka en ik een mooie wandeling gemaakt in de hoop pieties (voor de leek vogeltjes) te spotten. Dit viel een beetje tegen, maar we hebben toch wel 3 soorten vogels gezien. Er zit trouwens een kolibri in de boom achter ons huis, deze kunnen we ‘s ochtends zien als we uit het keukenraam kijken. Helaas is het Ilka nog niet gelukt om deze snelle vogel op camera vast te leggen.

Helmie is blij dat Ilka een noodvoorraad pasta met saus en nasi meegenomen heeft, daar zij het vreselijk vind om met Ilka uit eten te gaan. Haar ensalada de palmo te zien eten is een ware nachtmerrie. (nee hoor, valt wel mee, maar pasta met saus gaat er bij mij ook beter in). De volgende keer gaat Ilka dan ook aan de vis heb ik besloten en daarom hebben we alle vissoorten die Ilka WEL lust opgeschreven.

Groetjes Ilka en Helmie

de plaatjes komen op http://reislog.riksja.nl/ilkaenhelmie/

• 22 November 2009 - 21:59

Marianne:

Hej Helms!

Mooi verhaal weer! Vooral leuk dat de medische termen je rond de oren vliegen, dat kan ik wel waarderen haha! De foto's van de operaties heb ik maar even overgeslagen, al dat bloed geloofde ik wel, maar jullie appartementje ziet er wel prima uit. Ben benieuwd naar jullie volgende belevenissen (en foto's.. hint)!

Succes met het vastleggen van de kolibrie, ik weet uit ervaring dat dat zo goed als onmogelijk is...

Xx Mar R.

• 23 November 2009 - 06:55

Tiny:

Hoihoi,

Jeetje 7 dagen werken per week. Doen die "vaste' dierenartsen dat ook? Dat is toch niet je hele leven lang vol te houden. Echt fijn, dat jullie zoveel mogen doen en leren.
    Tja, Ilky het gedoe met eten, dat is natuurlijk niks bijzonders. Dat hadden we wel verwacht. Het lijkt me een goed idee om af en toe maar een visje te verschalken. We willen je wel graag een beetje gezond terug.

Groetjes (ook van papa)

• 23 November 2009 - 09:23

Els :

leuke foto's van al die lieve dieren.
    zal wel moeilijk zijn als je zo je best doet en het loopt dan toch niet goed af.
    maar dood hoort bij het leven.
    ik zou best ook een tijdje zo iets willen doen.
    maar ja, op mijn leeftijd........
    geniet met volle teugen, want voor je het weet is het weer voorbij.
    heel veel liefs, ook van Arthur.

• 23 November 2009 - 10:13

Marise:

Haha, hoe grappig dat verhaal met Louis (die zou ik liever niet op mijn hond loslaten, maargoed). En die arme chihuahua's, een koud infuus geven is niet bepaald lege artis. Maar zuinig met antibiotica zijn ze daar vast niet, dus wie weet overleven ze het wel.
    Nou meid, succes met de koelkast en tot het volgende verhaal!

• 23 November 2009 - 15:28

Gerianne:

Hey!

Wauw, wat gaaf dat jullie zoveel operatie-ervaring krijgen zeg, tof! Wel maf dat het chihuahua-mania is, had ik niet echt verwacht dat er daar zoveel van waren in Costa Rica. Die foto met de 2 chihuahua's die nog een beetje in elkaar zitten is echt weird :s. De foto van het spinnenweb is heel indrukwekkend, ik ben erg benieuwd naar actiefoto's waarop ie verwijderd wordt! Veel plezier met klussen en knopen!

Groetjes,

Gerianne

ps: als onze koelkast het niet doet drukt Aart op het reset-knopje :).

• 23 November 2009 - 17:09

Yoran:

Briljant verhaal :) Die Louis komt niet heel erg bekwaam over. De meeste enge woorden durf ik niet op te zoeken eigenlijk. En de fotos kijk ik net na het eten, bad idea :) Naranja brengt ook al zulke heerlijke herinneringen terug...In elk geval hebben jullie straks vast buikgriep als het reisgedeelte kan beginnen :P

• 23 November 2009 - 17:33

Yoran:

Voor dierenartsen weten jullie wel bijzonder dieren in het wild te herkennen. De hagedis is een Phrynosoma-cornutum en de blauwe vogel lijkt mij een Thraupis episcopus, maaaar ik kan het mishebben ;)

• 23 November 2009 - 18:24

Koen:

Eindelijk tijd gehad om de foto's te bekijken, hebben al die beestjes het niet koud op zo'n stalen tafel? :S

Ik nomineer chihuahua-mania bij deze als het woord van het jaar trouwens, geniaal! Dat mensen niet snappen dat je nature's fuckups gewoon uit moet laten sterven *wijst naar panda* is weer een ander verhaal.

En nee Ilka, Fred mag niet mee naar huis ;) Hij past niet in je handbagage, en hij zou een confrontatie met Watje toch niet overleven. Dus probeer het maar niet, ok? (k)

• 23 November 2009 - 20:37

Tiny:

Doeshka vindt Fred vast wel lief. Breng maar mee hoor :)

• 24 November 2009 - 16:29

Els:

Koen heeft gelijk.
    Fred overleeft het niet als hij bij Watje in de buurt komt.
    wij hebben dat ervaren met Mopsie!!!!
    die was bijna een oog kwijt.
    en dat was maar een korte confrontatie.

liefs.

• 24 November 2009 - 19:19

Yvonne:

Wat leuk dat jullie in korte tijd zo ontzettend veel mogen opereren en leren.Wij in de huisartsenpraktijk weten al lang dat ook zonder steriele handschoenen er weinig infecties voorkomen,alhoewel dat bij dieren wel weer iets anders zal zijn.Ik denk dat jullie in de toekomst erg veel zullen hebben aan deze 2 weken.Het is ons na heel veel pogingen uiteindelijk ook gelukt om kolibries te fotograferes,dus niet opgeven en jullie moeten vooral veel ananas eten,die is verrukkelijk. groetjes