Houston we have a problem en castraties - Reisverslag uit Heredia, Costa Rica van Helmie Lith - WaarBenJij.nu Houston we have a problem en castraties - Reisverslag uit Heredia, Costa Rica van Helmie Lith - WaarBenJij.nu

Houston we have a problem en castraties

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Helmie

17 November 2009 | Costa Rica, Heredia

Hallo allemaal,

Gister zijn we eindelijk gearriveerd, nadat we TWEE vliegtuigen gemist hadden. De eerste van Schiphol naar Newark airport (NY)had een half uur vertraging door tegenwind. Hierdoor hebben we op 5 minuten na, het vliegtuig gemist. Wij balen. De juffrouw van de balie was ongelooflijk chagerijnig (wij waren ook niet zo vrolijk). Uiteindelijk boekte ze een vlucht voor de volgende dag (12 uur wachttijd) om via Houston naar San Jose te vliegen. Wij (en nog twee andere gestrande Nederlanders) kregen van Continental Airlines nog wel een taxi naar LaGuardia airport, maar een hotelovernachting zat er toch echt niet in. Dus wij anderhalf uur in de taxi door New York, dat was op zich wel heel leuk (op de files na, het was 18:00 's middags) we zijn onderandere door downtown Manhattan gereden en nog wat meer buurten (onze taxi-chauffeur was nogal creatief met alternatieve routes bedenken). Vervolgens op LaGuardia airport aangekomen, bleek dat een hotelovernachting tussen de 120 en 260 USD te kosten. We moesten om 03:30 alweer inchecken, dus we hebben besloten om dan toch maar een "comfortabel" stoeletje op het vliegveld te verkiezen boven het hotel. Ik moet wel zeggen dat het personeel van het vliegveld ook niet zo aardig was. Maar goed, we zaten in onze tussenvlucht van NY naar Houston en we gingen rijden en de piloot meldde dat de brandstofmeter niet werkte.... Anderhalf uur later konden we toch nog opstijgen en kwamen we een half uur na onze vlucht in San Jose aan.... Tja, drie maal is scheepsrecht. In Houston heb ik een echte Starbucks koffie (ja dat hoort er natuurlijk wel bij) gedronken en vervolgens ging de volgende vlucht prima.

In Costa Rica was het erg warm en benauwd en we zijn met de taxi naar Heredia gegaan. Hier, in de bergen, is het totaal niet warm, het is denk ik rond de 22 graden, met een lekker zonnetje en een paar uur flinke regen per dag. We zijn super goed ontvangen en we hebben een leuk apartementje (met wat ongenodigde huisdieren). We hebben heerlijk geslapen om vervolgens om half 6 wakker te worden van een huilpartij van de honden, die recht achter ons slapen. We zijn gister trouwens nog Heredia in gegaan en hebben daar gegeten, vervolgens boodschappen gedaan (wat een klein drama was, want wij begrepen niet wat ze wilden en hun konden geen Engels, het kwam er op neer dat ze liever geen USD's wilden innemen, maar het is allemaal goed gekomen.

Vandaag zijn we om 9 uur begonnen met castreren. We hebben zelf een hond gecastreerd, met de hulp van Victor en ieder een kat. Hierna werd een aangereden hond met een oog dat eruit hing en voor euthanasie was aangeboden, binnen. We hebben haar een flinke verdoving gegeven en vervolgens mochten Ilka en ik zelfstandig twee enucleaties uitvoeren (oog eruit). Helaas had Victor de hond overgedoseerd en overleed deze voordat het eerste oog eruit was (wat dus uiteindelijk ook de bedoeling was, maar niet dan). De rest hebben we op het dode dier uitgevoerd. Tevens toen ook maar een kastratie van de teef uitgevoerd, dit verliep een beetje rampzalig en we waren blij dat de hond dood was.... Zo ver zijn we dus nog niet gevorderd, maar Victor zei dat we aan het eind van de twee weken dat wel zouden kunnen. De rest van de tijd hebben we nog een paar teefjes dicht gehecht. Morgen komen er 35 dieren voor castratie (naast het gewone werk), er werken dan ook 4 dierenartsen. Het is hier echt massacastratie alom. Maar wel super gaaf. Ook een paar mammaetumoren geopereerd zien worden, brandwonden voorbij zien komen etc. We zijn nu wel doodop. Toch nog wel wat van een jetlag... Maar het gaat super goed. Ik heb alleen nog steeds geen bereik met mijn telefoon, Ilka wel, dus die kan gewoon bereikt worden. Een simkaart wordt niet uitgegeven, maar we gaan telefoonkaartjes kopen, mam, dus ik bel over een paar dagen wel op.

Nou dat was wel weer even genoeg tekst voor vandaag dacht ik toch zo :D

• 17 November 2009 - 23:41

Koen:

Hallo dames!

Ik ben blij te lezen dat jullie toch goed zijn aangekomen, het was even 36 uur zweten hier, en voor jullie ook natuurlijk.

Helmie, de GSM frequenties in Costa Rica komen overeen met gebruikte frequenties in Europa (1800Mhz) dus je telefoon zou het moeten kunnen... Misschien bel je prepaid?

Niet teveel de slager spelen he, arme beestjes ;)
    Supergoed dat jullie je inzetten voor deze arme dreumels. Meteen wat ervaring rijker ook nog.

Vergeet niet te genieten, zou m'n moeder zeggen.

Groetjes uit Zeist!

• 18 November 2009 - 07:18

Michelle:

Hey!

Whahaha tegenwind met het vliegtuig, briljant! wel een beetje jammer dat jullie daardoor de aansluiting hebben gemist.. maar hierdoor heb je wel een stukje New York kunnen bekijken! (altijd de eeuwige optimist)

Echt heel gaaf dat jullie al zo veel gedaan hebben. Geeft niet dat de sterilisatie niet zo goed ging, je hebt nog tijd zat om het te leren. En juist een dode hond is daar mooi materiaal voor, dus ik verwacht nog wel een bericht te horen over een wel geslaagde sterilisatie (ik weet zeker dat die nog komt!)

groetjes De Opperspammer

• 18 November 2009 - 08:12

Steffie:

Haaai!
    Altijd fijn je vliegtuig missen, maar dan zie je wel meteen dat het altijd weer goed komt :)

En kan me niks beters bedenken voor jou dan met een jetlag een dode hond opereren wahahaha! Volgende keer gaat het vast beter, zou gek zijn als alles in 1 keer goed ging toch!

Geniet ervan,
    xxx Steffie

• 18 November 2009 - 08:29

Gerianne:

Hellow,

Wauw, wat bijzonder om in zo'n korte tijd al zoveel chagerijnige mensen tegen te komen... Het weer in Costa Rica klinkt wel heel erg goed :s. Hier is t wind en regen, maar dat hadden jullie vast al wel op buienradar gespot.
    Heel veel succes met opereren, het zou wel tof zijn als er aan het eind van de twee weken ook overlevenden te melden zijn :p.

Groetjes,

Gerianne

• 18 November 2009 - 08:40

Arthur En Els:

hallo meiden,
    geweldig, wat jullie al allemaal beleefd hebben!
    ook erg leuk om alle reacties te lezen.
    dit is voor ons de eerste keer......
    we zijn natuurlijk benieuwd naar de eerste (bloederige) foto's.
    arthur heeft bij Daan 2 erg mooie foto's van Koen gemaakt.
    veel plezier verder en vooral GENIETEN!

• 18 November 2009 - 10:55

Lisa:

Nou helmie!!
    Ik vind het maar een zielige bedoeling daaro!!
    Ben blij dat je uiteindelijk aangekomen bent al moet ik eerlijk toegeven dat ik me nog niet heeel erg zorgen maakte :p. Tijdje in New York vertoeven lijkt me ook niet erg. BTW ik zou een mailtje sturen naar die vliegmaatschappij, dit kan natuurlijk niet :P!!

Nou meis heel veel plezier nog en ik wil geen ranzig souveniertje hea!!!
    (K)

• 18 November 2009 - 12:11

Tiny Bosman:

Hoi,

Ik sluit me aan bij Gerianne. Ik hoop dat er nog overlevenden zijn na 14 dagen, anders voel ik me toch wel een beetje gedwongen om mijn lidmaatschap bij proefdiervrij op te zeggen:P
    Het is wel een geweldig avontuur.
    Groetjes (ook van papa)

• 18 November 2009 - 16:10

Marise:

Helms! Wat een toestanden met je vluchten hé, daar zit je dan echt niet op te wachten :-(, jammer dat die amerikanen zo chagerijnig waren (stereotypie alom hier, toen ik dat las ;-)). Wel vet dat je met een dooie hond hebt mogen aanklooien!!! Scheelt een hoop stres en gedoe als dat beest toch al dood is, maar levert je wel wat praktijk ervaring op. En dat is natuurlijk altijd mooi meegenomen. Na die 2 weken ben je vast heel bekwaam in het eruit slopen van die voortplantingsorganen van die mormels en ben je ongetwijfeld begonnen met het aanleggen van je eigen kerkhofje (schijnt een beroepsrisico van medici te zijn). Heel veel plezier, ook met je nieuwe huisdieren, en niet wakker liggen van die casualties hoor!

Dikke kus!

• 18 November 2009 - 19:39

Roxan:

Hey Helms en Ilka,

Wat een pech met het vliegtuig, en ik dacht dat wij het al erg hadden gehad met onze overstap op Miami airport. Tjah, de regen daar zul je wel aan moeten wennen ja (hier regent het ook, maar is het ook nog eens koud). Hadden jullie nog wel regenjassen meegenomen? Wel gaaf dat jullie al zoveel operaties mee hebben mogen doen en ik weet zeker dat het over twee weken goed gaat met steriliseren. Waarschijnlijk gaat het al een stuk beter als jullie geen ontzettende jetlag hebben! En hebben jullie al gallo pinto als ontbij geserveerd gekregen? of hou je het weer bij de yoghurtjes, Helms?

Groetjes,
    Roxan

PS Hebben jullie al groene papegaaien in plaats van duiven gesignaleerd?

• 19 November 2009 - 11:56

Yoran:

Hilarisch avontuur :) Vraag me af of de beste hondjes beter af zijn met of zonder jullie op dit moment ;)
    In elk geval heel veel plezier en geniet van het weer!

• 19 November 2009 - 14:42

Tiny:

hoi Ilka,
    we weten nu ook waarom je sms-je zo laat aankwam. Vodafone heeft problemen met het netwerk. Vandaag nog steeds. Zijn jullie te moe en/of te laat klaar met werken om een nieuw verslagje te maken :P ?