Danzels in distress en er is helemaal geen vulkaan - Reisverslag uit Santa Elena, Costa Rica van Helmie Lith - WaarBenJij.nu Danzels in distress en er is helemaal geen vulkaan - Reisverslag uit Santa Elena, Costa Rica van Helmie Lith - WaarBenJij.nu

Danzels in distress en er is helemaal geen vulkaan

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Helmie

06 December 2009 | Costa Rica, Santa Elena

Hallo allemaal,

Wij hebben een paar geweldige, maar zeer hectische dagen gehad.

Het was behoorlijk slecht weer in Arenal, de vulkaan is gedurende de hele tijd in nevelen gehuld geweest, het leek net of die er niet was. Ook geen lava gezien, wel een uitbarsting (waarschijnlijk) gehoord. We zijn eerst naar de watervallen geweest van La Fortuna daarna hebben we over de hanging bridges gelopen. Dit was 3 uur lang kijken of we wildlife zagen in de stromende regen (tja, zo mooi weer als we in tortuguero hadden, dat kon niet blijven). We hebben niet zoveel gezien, een paar vogeltjes en wat howler monkeys. Verder natuurlijk mooie nevelachtige / regenachtige kiekjes van veel groen.

Daarna zijn we op zoek gegaan naar de vulkaan zelf, die nog steeds niet te zien was. Het weer was wel beter geworden en we hebben een hike gedaan om een mooie view van de vulkaan (niet zichtbaar) en lake arenal te zien. Dit was wel mooi en we zagen zowaar wat kleine papegaaitjes overvliegen. er was een korte en een lange trail. Het begon al te schemeren dus we hebben een kwart van de lange trail gelopen en zijn toen omgekeerd. (Dit was echt 100x beter dan de hanging bridges waar we 17 dollar p.p. voor betaalden). Na deze vermoeiende dag, zijn we gaan relaxen in de ecothermale, de warme bronnen. We moesten bij een dubieus donkere poort aanbellen om vervolgens 300 meter door een eng donker weggetje te rijden om daar de thermen te bereiken. O, dat was zalig!! Heerlijk ontspannen zijn we dan ook weer terug gereden.

Gister begon de dag goed, bij ons hotel voor waren weer voederplaatsen en Ilka heeft weer 100 plaatjes erbij geschoten van mooie vogelkiekjes. Daarna naar het postkantoor op zoek om de kaarten (die we sinds San Jose al meedragen) op de post te doen, om er vervolgens achter te komen dat deze gesloten was (AAAAAAAAAAAAAAARCH). Gelukkig was de farmacie niet dicht en ben ik hard bezig mijn grote vriend te behandelen.

Na een lunch aan de oever van Lake Arenal zijn we begonnen aan onze 4 uur durende reis rondom lake arenal naar Monteverde. Dit was echt een waanzinnig mooie reis, maar.... wij dachten wel even een mooi kiekje te kunnen schieten. Dus wij langs de weg parkeren in de berm. Hmm, het mooie kiekje was niet zo mooi en wij hebben een kwartier vast gezeten in de berm want de 4WD doet het niet!!!! Het koste ons wat angstige momenten en twee auto's met vriendelijke tico's en drie sterke kerels om ons weer uit de berm te krijgen. Ondertussen hadden wij natuurlijk de enge verhalen in het hoofd dat ze wegrijden met onze bagage en dat wij zonder mobiele telefoon in the middle of nowhere zouden staan. Alleen... twee meisjes, de ene in d'r jurkje en de ander in d'r opperbeste zwart witte chique rokje. Maar gelukkig bleken deze tico's heel aardig te zijn.

Na dit avontuur hebben we toch nog genoten van het uitzicht al hebben we iedere berm vermeden. Na het lake arenal gingen we de bergen in, weer een heel ander uitzicht en veel droger. We hebben trouwens de hele weg stralend weer gehad. We hebben gepauzeerd in een leuk cafeetje en kwamen daar nog een duitser tegen die een hotel had. Hij tekende voor ons een kaart en wij waren daar heel blij mee want de wegwijzering is uberslecht. De weg was ondertussen onverhard (45km lang) en bar slecht (30 km haalde ik al bijna niet). We kwamen bij een dorp aan, onze beschrijving zei na het speelveld gaat u rechts en vervolgens bij de begraafplaats links. De Duitser zei, bij het politiebureau moet je rechts af en linksaf voor zijn hotel. En dat klopte. dus wij rechtsaf bij het politiebureau na het speelveld en ja we kwamen langs een begraafplaats... maar jullie voelen het al aan.... Geen weg naar links. Wij toch maar doorgereden (zo'n 4 km, over hele enge steile weggetjes achter een imperial (bier) vrachtwagen) tot aan de koffieplantage (eerst nog drie keer gekeerd en een heel raar weggetje in wat een prachtig uitzicht en wat stressvolle momentjes opleverde vanwege de modder). Uiteindelijk kwamen we erachter dat we in het verkeerde dorp waren afgeslagen en dat Santa Elena nog 8 km verder was. Uiteindelijk koste onze reis 6,5 uur en waren we (doodmoe) net voor het donker bij ons hotel.

Vandaag hebben we in Monteverde gewandeld met een gids, nog een pitviper gezien een tarantula, maar helaas geen quetzal. Dus daarna zijn we nog maar zelf het park ingegaan en hebben we een agouti zien wegspringen, veel meer vogels gezien (niet fotografeerbaar) en een kwartier op de quetzals gewacht, maar geen gezien.

De kaasfabriek was helaas gesloten. Maar ik heb massa's koeienfoto's Marise!

Nog een geweldige hike naar een waterval,

internet is op...

• 07 December 2009 - 07:41

Yoran:

Haha echt zalig wat een chaos :) Jullie leren heel wat bij volgens mij. Nederland zal heel saai zijn :)

• 07 December 2009 - 09:14

Tiny:

Poeh, wij hebben ook heel veel regen hoor ;)
    Jammer genoeg missen we de mooie vogels etc.

• 07 December 2009 - 11:03

Marianne:

Vet leuk helmie! Ik lees iedere keer geboeid je verhalen en ook de foto's doen niet onder. :)
    Je plantjes staan er goed bij en je post is verzameld.
    Veel plezier nog even en tot snel!

x

• 07 December 2009 - 20:02

Els En Arthur:

jullie zijn echt druk!
    wel dapper hoor, zo met z'n tweeen op pad in een land met zoveel uitdagingen.
    en zo te horen redden jullie het prima.
    nog even en jullie zitten weer in een saai en koud land........
    zal wel wennen zijn.
    maar daar moet je nog maar niet aan denken.
    geniet van alles en we wensen jullie nog een paar fijne dagen toe.
    knuffel en liefs.

• 08 December 2009 - 16:40

Lisa:

Sint heeft een cadeautje voor je achter gelaten!